ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

อุปสงค์การท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง

หน่วยงาน ฐานข้อมูลโครงสร้างพื้นฐานภาครัฐด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : อุปสงค์การท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง
นักวิจัย : คมสัน สุริยะ
คำค้น : -
หน่วยงาน : ฐานข้อมูลโครงสร้างพื้นฐานภาครัฐด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2546
อ้างอิง : -
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

Lampang province is a famous province for tourism in
Northern Thailand. The province is an only province in Thailand that let horse
carriages operate for tourism. Moreover, there are a lot of tourism sites and
events including historical, natural, and cultural sites and events. The
research of ?Tourism Demand for Lampang : A Quantitative Approach? was aimed to
five objectives ; to construct a database of tourists visiting Lampang, to
study the tourism demand for Lampang, to study factors affecting revisit to the
province, to study factors affecting tourists? expenditures in Lampang, and to
investigate the potential of new tourism products in Lampang. Data collection
was launched in 2003. The samples were divided into 3
groups: 520 Thai tourists found in Lampang, 500
Chiang Mai people, and 300 foreign tourists found in Chiang
Mai. Total number of observations were 1,320.

 Major finding for the
Thai tourists found in Lampang was that Lampang was seemingly suitable for
visitors driving private cars. It was because touring sites in Lampang were
scattered and far away from one another. Major group of the tourists were
youngsters, aging between 25 ? 34 years old. Their salaries
ranged between 5,000 ? 8,000 baht per month. Mostly they came
by group. Moreover, half of the Thai tourists were from the North.

 Expectation of the
natural beauty was the major drive for the Thai tourists to Lampang. After
visiting, the tourists showed no difference between their satisfaction and the
prior expectation. In addition, satisfied tourists also tended to purchase
souvenirs and try new tourism products. The Thai tourists were statistically
predictable to visit Lampang more than once a year ( 1.27
times). Besides, the number of visit would be increased if expenditures of the
trip could be lessened. Income of tourists was another factor positively drove
up the number of visit. Male tourists, furthermore, seemed to come back to
visit Lampang more often than the female. The appreciation of touring sites
especially the natural beauty played the major role for the demand to revisit.

 Major finding for
Chiang Mai people was that half of them were interested to visit Lampang in the
next year round. This finding was supported by information that 20
percent of the Thai tourists found in Lampang were from Chiang Mai. The Chiang
Mai market, accordingly, was thus at high potential for Lampang tourism
promotion.

 Chiang Mai people was
driven by the old heritage and beautifully natural scenery of Lampang. They
mentioned especially the pleasure receivable along the forestry highway route
between Chiang Mai and Lampang. However, three major obstacles blocking Chiang
Mai people to visit Lampang were no enough free time, demand for living at
home, and too high frequency of visit. Moreover, they also mentioned that there
was no newly exciting site or event released to attract tourists to Lampang.

 Major finding for
foreign tourists found in Chiang Mai was that 65 percent of them knew
Lampang. They were given information of the province via guide books mostly
written in English. The knowledge of Lampang not only arouse the foreign
tourists to visit Lampang but also captured them in Lampang?s accommodations.
The reason was that information made tourists have exact places aiming to visit
while the scattered places made them spend more than a day to fulfill. Foreign
tourists revealed high interest and expectation in Lampang?s natural beauty and
the cultural heritage. Accordingly, they mostly aimed for natural touring
sites.

 Information showed
highly significance in attraction of the foreign tourists to Lampang. Unless
knowing Lampang, most of foreigners showed no willingness to visit the
province. On the other hand, receiving more information of other provinces
drove this group of tourists to those provinces instead, and remained not
enough time for Lampang. Thus, informational competition should be at high
concern for Lampang tourism promotion.

บรรณานุกรม :
คมสัน สุริยะ . (2546). อุปสงค์การท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง.
    กรุงเทพมหานคร : ฐานข้อมูลโครงสร้างพื้นฐานภาครัฐด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.
คมสัน สุริยะ . 2546. "อุปสงค์การท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง".
    กรุงเทพมหานคร : ฐานข้อมูลโครงสร้างพื้นฐานภาครัฐด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.
คมสัน สุริยะ . "อุปสงค์การท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง."
    กรุงเทพมหานคร : ฐานข้อมูลโครงสร้างพื้นฐานภาครัฐด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 2546. Print.
คมสัน สุริยะ . อุปสงค์การท่องเที่ยวจังหวัดลำปาง. กรุงเทพมหานคร : ฐานข้อมูลโครงสร้างพื้นฐานภาครัฐด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี; 2546.