ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

Governance of Purchasing Functions in the Thai Universal Coverage Scheme

หน่วยงาน สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : Governance of Purchasing Functions in the Thai Universal Coverage Scheme , การอภิบาลบทบาทการซื้อบริการในระบบประกันสุขภาพถ้วนหน้าไทย
นักวิจัย : Vinai Leesmidt , Ballang Uppapong , วินัย ลีสมิทธิ์ , บัลลังก์ อุปพงษ์
คำค้น : ประกันสุขภาพถ้วนหน้า, การอภิบาล , ซื้อบริการสุขภาพ , การกระจายอำนาจ , Universal coverage , Governance , Purchasing health care , Decentralization
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข
ผู้ร่วมงาน : โรงพยาบาลคลองขลุง, อำเภอคลองขลุง, จังหวัดกำแพงเพชร 62120 , Prankratai Hospital, Prankratai District, Kamphaengphet Province, 62100 , Khlongkhlung Hospital, Khlongkhlung District, Kamphaengphet Province, 62120 , โรงพยาบาลพรานกระต่าย, อำเภอพรานกระต่าย, จังหวัดกำแพงเพชร 62110
ปีพิมพ์ : 2550
อ้างอิง : วารสารวิจัยระบบสาธารณสุข. 1,3-4 (ต.ค-ธ.ค.2550) : 289-298 , 0858-9437 , http://hdl.handle.net/11228/178
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : ไทย
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

This study was aimed at assessing the governance and management of purchasing universal health care services of Thailand’s National Health Security Office (NHSO). The research methodology used was the quality method; it involved reviewing the literature and related documents, a briefing from the staff of the NHSO and in-depth interviewing of the representatives of providers and purchasers in each selected province in four regions of Thailand. The data obtained were analyzed by using content analysis technique and the result was presented descriptively. The results of the study showed that governance existed at both the central and provincial levels. At the central level, governance was provided by four important organizations including the NHSO Board, the NHSO, the Service Standard and Quality Control Board (SQCB), and the Ministry of Public Health. At the provincial level, governance passed through three important organizations comprising the Provincial Public Health Office (PPHO), the provincial branch of the NHSO, and the public and private health-care providers. The regional branch of NHSO and local government had little to do with governance. Governance was informal in the provinces. The problems of governance were due to the confusion between the purchasing and providing functions of the PPHO. The purchasing power of the NHSO provided a great effect on the governance of the provincial health insurance. There are four important summarizing recommendations for improving service purchasing governance, including separating the SQCB into an autonomous body, making the division the cutting between the purchasing and providing roles, delegating more authority to branch offices of the NHSO, and opening more opportunities to civil society and local organizations for participating in governing the purchasing functions under the Universal Coverage Scheme.

การศึกษานี้เพื่อประเมินการอภิบาลและการจัดการสำหรับซื้อบริการสุขภาพถ้วนหน้าในประเทศไทยของสำนักงานหลักประกันสุขภาพแห่งชาติ (สปสช.) เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพโดยการทบทวนวรรณกรรมและเอกสารที่เกี่ยวข้อง การรับฟังบรรยายสรุปจากเจ้าหน้าที่สำนักงานหลักประกันสุขภาพแห่งชาติ, และการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้จัดบริการและผู้ซื้อบริการในจังหวัดตัวแทนทั้ง 4 ภาคของประเทศไทย จากนั้นนำข้อมูลมาวิเคราะห์เชิงเนื้อหา และนำเสนอผลเชิงพรรณนา การศึกษาพบว่าการอภิบาลการซื้อบริการมีทั้งระดับส่วนกลางและจังหวัด ระดับส่วนกลาง การอภิบาลเกิดโดยผ่าน 4 องค์กรสำคัญ คือ คณะกรรมการหลักประกันสุขภาพแห่งชาติ สปสช., คณะกรรมการควบคุมคุณภาพและมาตรฐานบริการสาธารณสุข และกระทรวงสาธารณสุข ระดับจังหวัดการอภิบาลผ่าน 3 องค์กรสำคัญ ได้แก่ สำนักงานสาธารณสุขจังหวัด (สสจ.) สปสช.สาขาจังหวัด และสถานบริการภาครัฐและเอกชน สปสช.สาขาเขตและองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น (อปท.) มีบทบาทการอภิบาลการซื้อบริการน้อย มีการอภิบาลนอกรูปแบบเกิดขึ้นในระดับจังหวัด ปัญหาการอภิบาลเกิดจากความสับสนในบทบาทผู้ซื้อบริการและผู้จัดบริการของสสจ. อำนาจการซื้อบริการของสปสช.มีอิทธิพลอย่างมากต่อการอภิบาลระบบประกันสุขภาพที่จังหวัด มีข้อสรุปเสนอแนะสำคัญ 4 ประการเพื่อพัฒนาการอภิบาลการซื้อบริการ ได้แก่ จัดตั้งคณะกรรมการการควบคุมคุณภาพและมาตรฐานบริการเป็นหน่วยงานอิสระ, การแยกซื้อบริการกับผู้จัดบริการที่ชัดเจน, การกระจายอำนาจให้สำนักงานสาขามากขึ้น, และการเปิดโอกาสให้ประชาคมและองค์กรท้องถิ่นมีส่วนร่วมมากขึ้นในการอภิบาลการซื้อบริการในระบบหลักประกันสุขภาพถ้วนหน้า

บรรณานุกรม :
Vinai Leesmidt , Ballang Uppapong , วินัย ลีสมิทธิ์ , บัลลังก์ อุปพงษ์ . (2550). Governance of Purchasing Functions in the Thai Universal Coverage Scheme.
    นนทบุรี : สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข.
Vinai Leesmidt , Ballang Uppapong , วินัย ลีสมิทธิ์ , บัลลังก์ อุปพงษ์ . 2550. "Governance of Purchasing Functions in the Thai Universal Coverage Scheme".
    นนทบุรี : สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข.
Vinai Leesmidt , Ballang Uppapong , วินัย ลีสมิทธิ์ , บัลลังก์ อุปพงษ์ . "Governance of Purchasing Functions in the Thai Universal Coverage Scheme."
    นนทบุรี : สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข, 2550. Print.
Vinai Leesmidt , Ballang Uppapong , วินัย ลีสมิทธิ์ , บัลลังก์ อุปพงษ์ . Governance of Purchasing Functions in the Thai Universal Coverage Scheme. นนทบุรี : สถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข; 2550.