ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship

หน่วยงาน จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship
นักวิจัย : Sasiporn Petcharapiruch
คำค้น : Opera -- China -- Qing dynasty, 1644-1912 , Theaters -- China -- Qing dynasty, 1644-1912 , Theater architecture -- China -- Qing dynasty, 1644-1912 , Operas, Chinese -- Qing dynasty, 1644-1912 , อุปรากร -- จีน -- ราชวงศ์ชิง, ค.ศ. 1644-1912 , โรงละคร -- จีน -- ราชวงศ์ชิง, ค.ศ. 1644-1912 , สถาปัตยกรรมโรงละคร -- จีน -- ราชวงศ์ชิง, ค.ศ. 1644-1912 , งิ้ว -- จีน -- ราชวงศ์ชิง, ค.ศ. 1644-1912
หน่วยงาน : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
ผู้ร่วมงาน : Trisilpa Boonkhachorn , Prapin Manomaivibool , Chulalongkorn University. Faculty of Arts
ปีพิมพ์ : 2550
อ้างอิง : http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/40453
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2007

My goal is to use the only extant three-tiered stage Pleasant Sound Pavilion (Changyin Ge 暢音閣) as a way to understand exterior architecture and interior design of traditional Chinese court theater, Sino-European synthesis, five adapted court plays, gala performances, its ingenuity in the Qianlong reign (1736–1796). By focusing on this three-tired stage, this study also aims to analyze the symbolism of the Qianlong’s emperorship, the representation of the three-tired stage from Qianlong’s and other court audiences’ perspectives, and the power of court theater during this era. The “three-tiered stage” or chongtai sanceng 崇臺三層 was an innovation of Chinese theatrical architecture during the Qianlong reign, a heyday of court theater in the Qing dynasty. The Qianlong emperor commissioned the construction of four such gigantic theaters, of which three are no longer extant. The only one still in existence is the three-tiered stage Pleasant Sound Pavilion in the Forbidden City. This three-tiered stage reflects an ingenuity of the Qing court theater. It consists of Sino-European synthesis of an unusually-majestic exterior architecture, intricately-designed interior decoration, and creative theatrical properties. In addition, five court plays were adapted for awe-inspiring multi-day performances filled with artistic and visual innovations. Moreover the three-tiered stage Pleasant Sound Pavilion is a symbol of Chinese emperorship. It symbolizes the Qianlong emperor as Universal King. This reflects how the emperor employed the theater as a means to construct a new ideology of Chinese emperorship. From Chinese and foreign audiences’ perspectives, the three-tiered stage is represented as an entertainment venue that reflected prosperity during the Qianlong reign. Thus this massive theater synthesizes the power of Qing court theatricality and the theatricality of Qianlong’s sovereign power.

บรรณานุกรม :
Sasiporn Petcharapiruch . (2550). The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship.
    กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Sasiporn Petcharapiruch . 2550. "The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship".
    กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Sasiporn Petcharapiruch . "The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship."
    กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2550. Print.
Sasiporn Petcharapiruch . The Three-tiered stage pleasant sound pavilion : a text of Sino-European synthesis and Chinese emperorship. กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย; 2550.