ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดของใบพัดกังหันลมที่ทำจากแผ่นประกบของไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียม

หน่วยงาน สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดของใบพัดกังหันลมที่ทำจากแผ่นประกบของไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียม
นักวิจัย : ธวัชชัย คุณโคตร , สุจินต์ บุรีรัตน์ , เศรษฐพงษ์ ฮามคำไพ , Sujin Bureerat
คำค้น : Aluminum oxide , Blades , Composite materials , Engineering and technology , Glass fibers , Metallurgy , Steel making technology , Wind turbines , กังหันลม , การออกแบบ , พลังงานลม , ศูนย์เทคโนโลยีโลหะและวัสดุแห่งชาติ , สาขาวิศวกรรมศาสตร์และอุตสาหกรรมวิจัย , อะลูมินา , อะลูมิเนียม , ใบพัด , ไฟเบอร์กลาส
หน่วยงาน : สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2551
อ้างอิง : http://www.nstda.or.th/thairesearch/node/1231
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

พลังงานลมถือว่าเป็นแหล่งพลังงานแบบยั่งยืนอย่างหนึ่ง การใช้พลังงานลมสามารถทำได้โดยการใช้กังหันลม แต่เนื่องจากความเร็วลมเฉลี่ยต่อปีในประเทศไทยมีค่าต่ำมาก ทำให้ไม่คุ้มค่าในการติดตั้งโรงงานกังหันลมเพื่อผลิตไฟฟ้าในประเทศ อย่างไรก็ตามการดำเนินการโรงงานกังหันลมยังมีโอกาสเป็นไปได้ในแถบชายฝั่ง ทะเล หรืออาจติดตั้งกังหันลมกลางทะเล ซึ่งกังหันสามารถรับลมที่แรงมากกว่าบนบก โดยทั่วไปในยุโรปและอเมริกาใบพัดกังหันลมที่มีประสิทธิภาพสูง ทำมาจากแผ่นกราไฟท์ซึ่งมีราคาสูงมาก และเป็นการเสี่ยงมากที่จะลงทุนสร้างกังหันลมที่ทำจากวัสดุนี้ในสภาพความเร็ว ลมที่ต่ำ งานในโครงการนี้เป็นการวิจัยเกี่ยวกับการออกแบบใบพัดกังหันลมโดยมุ่งเน้นไป ที่การประยุกต์ใช้วัสดุที่หาได้ง่ายในประเทศและราคาสมเหตุผล การออกแบบจะเป็นการประยุกต์ใช้การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดเชิงสหวิชาการ และการวิเคราะห์ทางไฟไนอีเลเมนต์ ใบพัดที่ทำการออกแบบจะทำจากแผ่นประกบไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียมผสานด้วยเรซิน ผลจากการออกแบบจะถูกนำมาสร้างเป็นกังหันลมพร้อมทั้งทดสอบการใช้งาน Wind Energy is one of the largest sustainable energy resources in the world. To obtain wind energy, one has to use a conventional wind energy device i.e. wind turbine. With or without success that many countries around the world have been using such a device, it seemed to be fairly disappointed to operate wind turbine plant for the first time in Thailand due to low inland wind speed. However, wind mill project in the country is still feasible in the east and south coasts. Also, it is even more possible in terms of gained energy if running an offshore wind turbine plant. More importantly, wind energy is pollution – free and obtainable with free of charge. Thus, the research in these fields goes on. As the technology of wind energy has long been developed in Europe and America, there have been a great number of research works on it. In commercial point of view, it is simple to have one wind turbine from importing. Never-the-less, since one of the most traditionally used materials for constructing a blade is the expensive carbon fiber composite, this can be a high risk to suddenly implement wind turbine throughout the country. The way to avoid this risky investment is to use inexpensive materials that can easily be found in the country e.g. fiberglass, wood and aluminum. Another arisen task will be how to make the best use of those materials. The ideal wind turbine blade should be inexpensive and has light weight so that it can be operated in low wind speed. Moreover, the blade must fulfill all safety requirements e.g. fatigue and aeroelasticity and can be operated in a desperate condition such as in offshore region. To this end, multidisciplinary design optimisation needs to be performed. As the idea is to use unconventional approach to construct the blade, conceptual design of the blade is needed. This means all aspects of structural optimisation process need to be performed. This research project is aimed at the new design approach of a wind turbine blade. The blade will be made up of fiberglass surface and aluminum skeleton. Aluminum is used to strengthen the blade structure while glass fiber is used to build blade skin. The design process consists of aerodynamic shape optimisation of the blade, conceptual design of Aluminum part by topology optimisation, and shape & sizing optimisation of the sandwiched fiberglass/aluminum blade. Design criterions include structural weight, aeroelasticity, natural frequency, structural compliance, fatigue life, aerodynamic and buckling. Having obtained the optimum design, the blade model are constructed and tested. The obtained results are expected to be extended to the development of inexpensive and easy-to-built lifting surface structures in Thailand.

บรรณานุกรม :
ธวัชชัย คุณโคตร , สุจินต์ บุรีรัตน์ , เศรษฐพงษ์ ฮามคำไพ , Sujin Bureerat . (2551). การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดของใบพัดกังหันลมที่ทำจากแผ่นประกบของไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียม.
    ปทุมธานี : สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ.
ธวัชชัย คุณโคตร , สุจินต์ บุรีรัตน์ , เศรษฐพงษ์ ฮามคำไพ , Sujin Bureerat . 2551. "การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดของใบพัดกังหันลมที่ทำจากแผ่นประกบของไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียม".
    ปทุมธานี : สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ.
ธวัชชัย คุณโคตร , สุจินต์ บุรีรัตน์ , เศรษฐพงษ์ ฮามคำไพ , Sujin Bureerat . "การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดของใบพัดกังหันลมที่ทำจากแผ่นประกบของไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียม."
    ปทุมธานี : สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ, 2551. Print.
ธวัชชัย คุณโคตร , สุจินต์ บุรีรัตน์ , เศรษฐพงษ์ ฮามคำไพ , Sujin Bureerat . การออกแบบหาค่าเหมาะสมที่สุดของใบพัดกังหันลมที่ทำจากแผ่นประกบของไฟเบอร์กลาสและอลูมิเนียม. ปทุมธานี : สำนักงานพัฒนาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งชาติ; 2551.