ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

E-mail peer responses in collectivist Thai culture: task, social and cultural dimensions

หน่วยงาน สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : E-mail peer responses in collectivist Thai culture: task, social and cultural dimensions
นักวิจัย : Saneh Thongrin
คำค้น : Rhetoric , Composition , E-mail , Social dimensions , Peer responses , Collectivist , Thai , Culture , task-cultural dimensions
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2545
อ้างอิง : Ph.D., Indiana University of Pennsylvania, 2002, 440 pages , 9780493850924 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4214 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4214
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

This exploratory study qualitatively explored what went on when e-mail peer response was first implemented with nine Thai undergraduates studying argumentative writing throughout a semester. Through the students' e-mail responses, individual and group interviews, observations and field notes, and research log, I found that the innovation not only opened new possibilities, but also created critical problems. The students' task-cultural dimensions revealed that they put more emphasis on giving positive compliments and opinions most in an interpretive manner. Most of their comments were text-oriented, including ideas for writing, style, organization, language, persuasiveness and reader awareness. Surprisingly, some Thai cultural concepts-- kreng jai , face preservation, harmony maintenance, and the authority figure of teachers, influenced their positive compliment-embedded response pattern. These cultural heritages also caused some students to consider peer feedback as useless, whereas others revealed the preferences for collective voices of peers' and integrated them into their regular class writing. The social-dimension findings showed various roles of the students while on task. Three revealed both receptive and productive roles as a teacher and student, while two showed only a receptive role as a student and a very sick patient. Two, perceiving themselves as a swimmer and an investigator, also reflected the need of response modeling. The other two as an editor and a policewoman, who focused on finding faults in peers' writing, indicated their misconception of peer responses. As a result of collaborative learning and reading-writing connections in the peer-response process, most students stated positive changes they had after the research progressed--writing-related changes, perception-related changes and auxiliary skills. Some, however, showed resistance to the activity due to the discrediting of peer talk, the beliefs in teachers' authority and some technical problems. As a result of these celebratory and problematic phenomena, the students had both favorable and unfavorable attitudes toward the innovative use of e-mail peer responses to writing. The findings suggest that whether the innovation lent the EFL students either opportunities for democratic and self-reliant learning or frustrations and resistances depended mostly on how teachers put the innovation to use and manipulated it with cultural accommodation, techno access and power structures.

บรรณานุกรม :
Saneh Thongrin . (2545). E-mail peer responses in collectivist Thai culture: task, social and cultural dimensions.
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Saneh Thongrin . 2545. "E-mail peer responses in collectivist Thai culture: task, social and cultural dimensions".
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Saneh Thongrin . "E-mail peer responses in collectivist Thai culture: task, social and cultural dimensions."
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ , 2545. Print.
Saneh Thongrin . E-mail peer responses in collectivist Thai culture: task, social and cultural dimensions. กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ; 2545.