ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

Adaptation and restandardization of the Otis-Lennon School ability test for Thai university students

หน่วยงาน สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : Adaptation and restandardization of the Otis-Lennon School ability test for Thai university students
นักวิจัย : Tipawadee Amawattana
คำค้น : Educational evaluation , ability groups tests , standardized school , Otis-Lennon School Ability Test , O-LSAT , Thai College Entrance Examination , TCEE , Thai high schools , School ability , High school graduates , high school students
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2528
อ้างอิง : Ph.D., University of Missouri - Columbia, 1985, 189 pages , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4085 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4085
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

Purpose. In view of the lack of standardized school ability groups tests in Thailand, the author attempts to adapt and restandardize the Otis-Lennon School Ability Test (O-LSAT) for possible use in Thai college admissions along with the current Thai College Entrance Examination (TCEE), and in Thai high schools' educational counseling services to enable high school graduates to decide which college is suitable to their school ability. Methodology. The O-LSAT Intermediate and Advanced Form R was translated into the Thai language, counter-translated, and administered to 280 Thai university students to select appropriate test items. The pretest resulted in the 70-item Thai O-LSAT Advanced Form R. The sample of this study was 3,056 freshman students of the 1985 classes from 23 colleges of seven Thai universities, enrolling in baccalaureate degree programs in the subject areas of medicine, nursing, science, arts/liberal arts/humanities/social sciences, and education. The Thai O-LSAT was administered to them, and their obtained scores were analyzed and compared together with their TCEE scores by university, college, high school region, and sex. Conclusions. The major conclusions drawn in the study are as follows: (1) The Thai O-LSAT is an adequate test for use in individual counseling with high school students in choosing the appropriate university and in selecting their major field (college). This is based on the acceptable test statistics obtained and their relationship to the TCEE. (2) Differences in the Thai O-LSAT and TCEE mean scores among universities and colleges are large enough to warrant use of the Thai O-LSAT by high school students to indicate which universities and colleges they have the best chance of passing the admission test. (3) Differences in the mean scores of the Thai O-LSAT and TCEE are generally associated with the geographic locations of both the high school and the university in which the student is enrolled. It seems reasonable to postulate that this geographical variable may be a major determination of the differences in the Thai O-LSAT and TCEE mean scores.

บรรณานุกรม :
Tipawadee Amawattana . (2528). Adaptation and restandardization of the Otis-Lennon School ability test for Thai university students.
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Tipawadee Amawattana . 2528. "Adaptation and restandardization of the Otis-Lennon School ability test for Thai university students".
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Tipawadee Amawattana . "Adaptation and restandardization of the Otis-Lennon School ability test for Thai university students."
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ , 2528. Print.
Tipawadee Amawattana . Adaptation and restandardization of the Otis-Lennon School ability test for Thai university students. กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ; 2528.