ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

A study of Thai students' ability to read for literal and inferebtial meanings

หน่วยงาน สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : A study of Thai students' ability to read for literal and inferebtial meanings
นักวิจัย : Tiraporn Bunnag
คำค้น : Linguistics , Thammasat University Proficiency Test , TUPT , Inferential meanings , Reading test , Thai students , Reading English , Literal and inferential meanings
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2526
อ้างอิง : Thesis (Ph.D.)--Georgetown University, 1983 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4084
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

The purpose of this study is (1) to determine the ability of Thai undergraduate students to read for literal and inferential meanings, and (2) to uncover and attempt to explain any problems they might have in speed and power reading. A multiple-choice reading test and a cloze test were prepared by the researcher. The experimental reading test consisted of four parts: (1) vocabulary, (2) reading for the author's tone and opinion, (3) short context test on literal and inferential reading, and (4) passage comprehension. The cloze test had every seventh word deleted and was scored twice by the exact-word and acceptable-word scoring procedures. The standardized TUPT (Thammasat University Proficiency Test) had three parts: structure, vocabulary, and passage comprehension. The TUPT scores were used as an external criterion to study the validity of the experimental reading and the cloze tests. The experimental test battery was given as a pre-test to nine American college students. As a result, the test was revised and shortened. The test battery in its final form was administered to 384 Thai undergraduate students at Thammasat University, Bangkok, Thailand, in June 1981. Out of this total, 140 students also took the cloze test. The test items classified as literal or inferential were analyzed from the syntactic and semantic standpoints. An item analysis of the experimental reading and the cloze tests was carried out to determine the facility and discrimination indices of the items. The following statistics were also studied: test means, standard deviations, score ranges, coefficients of reliability (KR 21), correlation coefficients among tests, t test scores of the difference between the mean scores of literal and inferential items, and chi-square test score to study the relationship between reading rate and reading power. The results show that one of the problems Thai students have in reading English is the paucity of vocabulary. The t test result indicates that the literal reading scores differ significantly from those on inferential reading. The result of the chi-square test indicates a marked relationship between the reading rate and the reading power of Thai undergraduate students.

บรรณานุกรม :
Tiraporn Bunnag . (2526). A study of Thai students' ability to read for literal and inferebtial meanings.
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Tiraporn Bunnag . 2526. "A study of Thai students' ability to read for literal and inferebtial meanings".
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Tiraporn Bunnag . "A study of Thai students' ability to read for literal and inferebtial meanings."
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ , 2526. Print.
Tiraporn Bunnag . A study of Thai students' ability to read for literal and inferebtial meanings. กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ; 2526.