ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

Modern education and socio-cultural change in northern Thailand, 1898-1942

หน่วยงาน สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : Modern education and socio-cultural change in northern Thailand, 1898-1942
นักวิจัย : Vachara Sindhuprama
คำค้น : History , socio-cultural change , northern Thailand , national language , education , Thai society
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2531
อ้างอิง : Ph.D., University of Hawai'i, 1988 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4083 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/4083
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

This dissertation examines the interaction between the development of modern education and socio-cultural change in northern Thai society from the end of the nineteenth century to the time Thailand entered the Second World War. The introduction of modern education into the northern region was carried out by the Protestant mission and the Siamese (Thai) government to serve their own purposes. However, after the promulgation of the Compulsory Primary Education Act of 1921, schools established by the government became the dominant sector of the educational system. Also from this time on, the "middle class" in urban areas significantly increased their influence in northern Thai society. Their children benefited from the growth of secondary education which qualified them for government jobs or prepared them for business professions. With regard to primary schools in the countryside, they were mainly designed to train all children to become good citizens. Nevertheless, quality of these schools was poor; they thus did not affect the lives of the masses in a really meaningful way. The four decades under study witnessed notable cultural changes in urban areas. The national language, Siamese or central Thai, became increasingly prevalent as the official means of communication. Other modern cultural elements were also brought into the region, mainly through the growth of capitalism. Schools were active carriers of these new elements; they generally followed the national trend originating in Bangkok. Traditional ways of life were better preserved in rural areas, where the old pattern of education in the monasteries continued to co-exist with the modern one. The overall educational and socio-cultural changes intensified after the mid-1930s with the growing militant nationalism of the pre-war period. The propagation of nationalist sentiment and national culture became one of the most important tasks of the schools before Thailand entered the Second World War.

บรรณานุกรม :
Vachara Sindhuprama . (2531). Modern education and socio-cultural change in northern Thailand, 1898-1942.
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Vachara Sindhuprama . 2531. "Modern education and socio-cultural change in northern Thailand, 1898-1942".
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Vachara Sindhuprama . "Modern education and socio-cultural change in northern Thailand, 1898-1942."
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ , 2531. Print.
Vachara Sindhuprama . Modern education and socio-cultural change in northern Thailand, 1898-1942. กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ; 2531.