ridm@nrct.go.th   ระบบคลังข้อมูลงานวิจัยไทย   รายการโปรดที่คุณเลือกไว้

Learning scientific information through reading in a first or second language (English as a foreign language, text structure, EFL)

หน่วยงาน สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

รายละเอียด

ชื่อเรื่อง : Learning scientific information through reading in a first or second language (English as a foreign language, text structure, EFL)
นักวิจัย : Damrong Attaprechakul
คำค้น : Language arts , English scientific , reading , learning information , language proficiency , complex information
หน่วยงาน : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
ผู้ร่วมงาน : -
ปีพิมพ์ : 2527
อ้างอิง : Ph.D., The University of Texas at Austin, 1984, 201 pages , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/3771 , http://dspace.library.tu.ac.th/handle/3517/3771
ที่มา : -
ความเชี่ยวชาญ : -
ความสัมพันธ์ : -
ขอบเขตของเนื้อหา : -
บทคัดย่อ/คำอธิบาย :

This study was an investigation of the performance of college students whose first language was either English or Thai/Chinese in learning new information when reading English scientific text. Two related passages of about one thousands words each, dealing with a difficult-to-understand topic, were used as reading material. The text structure of the first passage, which provided background information for reading the second, was manipulated to vary the manner of content presentation. The manipulation involved varying the degree of explicitness of textual intersentential relationships by provision or omission of section headings as well as cohesion and coherence markers. The purpose of this manipulation was to test whether the explicitness of the presentation would have significant effects in learning information in that passage and in the subsequent related passage. Results indicated that second-language readers took significantly more time on tasks of reading as well as of completing comprehension tests and also scored significantly lower on all tests when compared to first-language readers who were matched on the field and degree program of studies. The manipulation of text structure affected how readers learned the information in the first passage. The readers given the explicit version performed significantly better than those given the scrambled version. No statistically significant differences were found between the explicit and implicit groups or between the implicit and scrambled groups. The explicitness of the presentation of background information in the first passage did not differentiate performance on the second passage. Results supported the conclusions that language proficiency, particularly high automaticity of linguistic processing at the sentence level, and highly explicit text structure could facilitate text processing and learning complex information from written text. Complex information was learned when sufficient critical information was remembered and successfully integrated into existing knowledge toward a complete understanding of the presented information as a whole.

บรรณานุกรม :
Damrong Attaprechakul . (2527). Learning scientific information through reading in a first or second language (English as a foreign language, text structure, EFL).
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Damrong Attaprechakul . 2527. "Learning scientific information through reading in a first or second language (English as a foreign language, text structure, EFL)".
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ .
Damrong Attaprechakul . "Learning scientific information through reading in a first or second language (English as a foreign language, text structure, EFL)."
    กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ , 2527. Print.
Damrong Attaprechakul . Learning scientific information through reading in a first or second language (English as a foreign language, text structure, EFL). กรุงเทพมหานคร : สถาบันวิจัยและให้คำปรึกษาแห่ง มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ; 2527.